Verantwoording afleggen en democratie - Vereniging Limburgse Gemeenten
274
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-274,bridge-core-2.7.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-29.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive
Categorie
Algemeen

Verantwoording afleggen en democratie

Een tweeluik voor burgers en bestuurders

Burgerinitiatieven ontwikkelen nieuwe praktijken op het terrein van zorg, wonen, groen, vervoer, etc. en creëren daarbij nieuwe gedeelde ruimtes. In die ruimtes hebben ze te maken met verschillende relaties. Een van die relaties is dat burgerinitiatieven in een democratische cultuur verantwoording moeten of willen afleggen. Over publieke verantwoording is echter veel discussie: veel evaluatietechnieken zijn sterk financieel – administratief en losgezongen van de alledaagse realiteit en meetinstrumenten kunnen zo meer wantrouwen dan vertrouwen creëren.

Burgerinitiatieven ervaren publieke verantwoording vaak als een lastige opgave. Enkele voorbeelden:

  • Een wethouder stelt dat een burgerinitiatief minstens 250 mensen aan een zorgplaats moet helpen, de gezondheidsinspectie die bij een dorps-dag-voorziening op de stoep staat om te kijken hoe protocollen werken, een gemeenteraad die bepaalt welke diensten wel en niet door burgers ‘gechallenged’ moeten worden
  • Bestuurslid: “de gemeente begrijpt maar niet dat wij vrijwilligers zijn, die niet alle energie in formulieren willen stoppen.”

In ‘de leefwereld’ delen burgerinitiatieven hun initiatief met burgers die wel en niet betrokken zijn. Onderlinge verantwoording van een burgerinitiatief kan bijdragen aan de inbedding ervan in een gemeenschap en voorkomt dat een burgerinitiatief wordt los gezogen van een gemeenschap en een erg particulier karakter krijgt. Burgerinitiatieven hebben echter ook te maken met ‘het systeem’, zoals lokale of provinciale overheden (bijvoorbeeld rond subsidies en vergunningen) en met inspecties (over kwaliteit, veiligheid). In deze relaties is publieke verantwoording vaak al geïnstitutionaliseerd en sterk gebureaucratiseerd. Het karakter van deze publieke verantwoording kan echter een groot stempel drukken op een burgerinitiatief, kan het maken en breken.

Het manifest “Verantwoording afleggen” bevat 10 vragen voor bestuurders en 10 voor burgerinitiatieven. Bijvoorbeeld:

  • Burgerinitiatief: aan welke andere burgers wil je verantwoording afleggen?
  • Gemeente: waarom is publieke verantwoording nodig?

De vragen kunnen helpen om administratieve en bureaucratische routines in publieke verantwoording te doorbreken en nodigen uit tot creativiteit als het gaat om de vraag hoe burgerinitiatieven hun doelen en waarden kunnen uitdrukken naar de lokale gemeenschap en naar bestuurders. Voor de tekst van het Manifest kunt u op onderstaande link klikken. U wordt uitgenodigd daarop te reageren via info@synthese.nl

meer weten? www.synthese.nl/nieuws/2017/11/16/tweeluik-publieke-verantwoording/